onsdag 22. juli 2009

28

I

Jeg sitter i vannkanten
med solhatt
og tåteflaske
og er generellt ubrukelig
til alt
annet enn å bli tatt bilde av

mamma soler seg toppløs
og drikker brus

hun holder et øye med meg

jeg holder et øye med henne

jeg ser på henne

så på tåteflaska

og sukker tungt

alt går så fort
ingenting er som det en gang var.

mamma stemplet hånden min når jeg kom ut
ifall jeg ville inn igjen
men stemplet
blir svakere for hver dag som går
så jeg slipper nok aldri inn igjen

men jeg slipper heller ikke ut.


II


En pyroman
aket ned rusjebanen en siste gang
før han satte fyr på hele dritten


III

Jeg hadde vært hjemme fra skolen
hele den uka
med vondt i magen
men var i ferd med å bli bedre
og gledet meg til å gå på skolen igjen
og være sammen med kjæresten min i friminuttene

men hun ringte like før dagsrevyen
for å si at hun fortsatt likte meg
bare ikke på den måten lenger

men hun ville fortsatt være venner
sa hun
jeg sa ikke ett ord
bare la på røret
og satt meg ned foran teven igjen

men jeg ble dårligere i magen
kjente jeg

så da dagsrevyen var ferdig
gikk jeg på do
og bæsjet
og gråt litt
men ikke på samme gang.


IV

ingen er så edru som han
på festen

allikevel kommer han aldri nærmere
selv om han har spillt stolleken
uten en eneste motstander
hele kvelden

han går hjem med uforrettet sak
alene med sin dårlige mage
og vannvittige
drøm
om å klemme neglene
i henne

hvis en åpning
noen gang skulle åpenbare seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar